دیدار استاد وحید با عضو ستاد مرکزی دکتر جلیلی و پزشکیان + مصاحبه

در آستانه انتخاب تاریخی ملت ایران، استاد وحید با نمایندگانی از دو نامزد راه یافته به دور دوم انتخابات دیدار کرد که گزارش این دیدار و متن و فیلم مصاحبه های انجام شده را می توانید در ادامه ملاحظه بفرمایید.

فهرست مطالب

مصاحبه با آقای محمد نگینی پور، عضو و مستند ساز ستاد مرکزی دکتر سعید جلیلی

متن کامل مصاحبه

در زمان تبلیغات دور دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خدمت آقای محمد نگینی پور مستندساز و فعال رسانه ای از ستاد آقای سعید جلیلی هستیم.
با توجه به آشنایی که با جمعیت حضرت خدیجه(س) پیدا کردید می خواهم نظر شما را درباره این جمعیت بدانم.
آقای نگینی پور: جالب بود که هنوز کسانی هستند که برای احیای ظرفیت های بومی کشور دغدغه مند باشند.
از شرقی ترین تا غربی ترین و از شمالی ترین تا جنوبی ترین نقاط کشور ظرفیت های زیادی وجود دارد که اگر به آنها توجه شود می تواند اتفاقات خیلی خوبی را برای ایران رقم بزند و این همان چیزی است که دکتر جلیلی می خواهد اما بسیاری از افراد آن را جدی نگرفتند.
کالاهای روستاهای ایران در بعضی از زمینه ها می تواند با برخی کالاهای چینی به رقابت بپردازد.
کالاهایی که تا چند صد سال دیگر هم چین نمی تواند به تولید آن برسد.
کسانی که سال ها مسیری را طی کرده اند امروز در این جمعیت نکاتی را به افراد علاقمند می‌گویند که بهتر از این است که خود اشخاص بخواهند آن را آزمون و خطا کنند.
این موضوع اگر تقویت شود می تواند اتفاقات خوبی را رقم بزند چرا که آموزش همواره باعث شکوفایی ظرفیت ها می شود.

چه ویژگی در آقای جلیلی می‌بینید که تصور می‌کنید ایشان گزینه بهتری هستند؟

آقای نگینی پور: زمانی که قرار است رئیس جمهور را انتخاب کنیم باید به دو وجه توجه کنیم.
نخست بُعد بین‌المللی و خارجی است.
فرض کنید موعد سخنرانی رئیس جمهور ایران در سازمان ملل می شود، شما آقای پزشکیان و آقای جلیلی را در قامت رئیس جمهور در نظر بگیرید؛ قامت کدام یک از این افراد به ریاست جمهوری در سازمان ملل نزدیک تر است؟
طبیعتا آقای جلیلی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی و مسئول مذاکرات ایران در سطح بین المللی شناخته شده است.
ایشان سال ها تیتر یک روزنامه های داخلی و خارجی بوده و مواضع او برای کشورهای خارجی مشخص و روشن است.
ارتباط وی با دنیا به صورت عملی دیده شده و آن را بلد است و این همان موضوعی است که مردم باید به آن توجه کنند.
مردم باید ببینند کسی را انتخاب کنند که صرفا صحبت های پوپولیستی درباره نحوه ارتباط با دنیا دارد و یا آن کسی که واقعا این کار را انجام داده، ظرفیت های دنیا را می شناسند و چندین سال است تمام این راه ها را طی کرده است.

وجه دوم نظر شما برای انتخاب رئیس جمهور چیست؟

آقای نگینی پور: وجه دوم در بُعد داخلی بررسی می شود.
مهم تر از اینکه پروژه های کلان چیست باید ببینیم پروژه های خُرد و بومی چیست.
ظرفیت استان های مختلف باید بررسی و شناسایی شود.
این استان ها همواره با کشورهایی مقایسه شده اند که ظرفیت های مشابهی دارند اما در نهایت وضعیت زندگی در آنها بسیار متفاوت است.
اکنون ببینید کدام یک از این دو نامزد ریاست جمهوری به این ظرفیت ها آشنایی دارد.
آقای پزشکیان تا کنون به کدام شهرها سفر کرده و کی دغدغه او بوده که به کارگران کارخانه ای که کارشان تعطیل شده است سرکشی کند.
فرق زیادی وجود دارد بین کسی که حضورا به کارخانه هپکو برود و از نزدیک با کارگران صحبت کند و کسی که بگوید من بعد از اینکه رئیس جمهور شدم به کارخانجات سرکشی می کنم و مشکلات آنها را حل خواهم کرد.
وقتی کسی می آید و می گوید کارشناس نیستم تا حدودی درست است اما بالاخره با کارشناسان و مسائل کشور که نیاز به کارشناسی دارد باید آشنایی داشته باشد و از نزدیک با سفر به استان های مختلف از وضعیت آنها آگاه باشد.
من توفیق داشتم در زمان حیات شهید رئیسی دو سفر استانی به کرمان و سیستان و بلوچستان، ایشان را به عنوان تصویربردار همراهی کردم.
رئیس جمهوری که کیلومترها راه را طی می کند تا به نزدیک مرز سیستان و بلوچستان برسد تا مردم سیل زده را از نزدیک ببیند و مشکلات آنها را حل کند بسیار تفاوت دارد با کسی که می گوید باید ببینیم کارشناسان چه نظری دارند.
اعضای ستاد آقای جلیلی مشخص است.
آقای منصوری معاون اجرایی شهید رئیسی و سایر اعضایی که کارآمدی آنها ثابت شده است.
اعضای ستاد آقای پزشکیان نیز مشخص است.
آقای آذری جهرمی را می بینیم که برای تخریب، آقای جلیلی را با طالبان مقایسه می کند.
این رفتارهای غیراخلاقی را هرگز از سوی ستاد آقای جلیلی شاهد نیستید چون ایشان همواره بر اخلاق و تقوا تأکید داشته است.
محبوبیت آقای جلیلی به چه دلیل است و چرا نظرسنجی ها می گوید رئیس جمهور آینده خواهد بود؟
چون آقای جلیلی اخلاق مداری را ثابت کرد و به جای فرافکنی و زیر سوال بردن همه چیز، برنامه های خود را ارائه داد و حتی با اینکه حرف های ناخوشایندی می شنید، سکوت می کرد در حالی که گاهی اوقات تصور می کردیم باید ایشان هم پاسخ تندی بدهد اما باز هم می گفت مردم ایران این صحبت ها را کنار بگذارید و بیایید درباره فرصت های کشور صحبت کنیم.

وضعیت محبوبیت آقای جلیلی را چطور می‌بیند؟

آقای نگینی پور: برای خیلی ها درباره علت محبوبیت آقای جلیلی در بدنه جامعه ممکن است سوال پیش آمده باشد.
در پاسخ می گویم آقای جلیلی چند بار گفته اند که مهم تر از رقابت انتخاباتی، رعایت تقوا است که این موضوع بسیار به دل شما می نشیند.
بخشی از این محبوبیت نیز به عملکرد و برنامه های ایشان باز می گردد.
در شرایطی که کسی به کسی رحم نمی کند و به دنبال رئیس جمهور شدن است بسیار مهم است که نامزدی به اعضای ستاد خود می گوید اخلاق را رعایت کنید.
این مقابل برخورد در ستادی است که می گوید آقای جلیلی همان طالبان است.
بخشی از محبوبیت ایشان نیز به دیدار با آقای رئیسی باز می گردد که رئیس جمهور شهید از برنامه های آقای جلیلی برای ریاست جمهوری استفاده کرده است.
موضوع دیگر هم ساده زیستی آقای جلیلی است که به آقای رئیسی یک بیسکوئیت و یک بطری آب می دهد.
ساده زیستی یک رئیس جمهور بسیار می تواند اعتماد مردم به نظام را بازگرداند.
ما امروز نیازمند رئیس جمهوری هستیم که ۶۰ درصد گلایه‌مند که پای صندوق رأی هم حاضر نشدند را به سمت مشارکت بازگرداند.
اکنون شما این را با کسی مقایسه کنید که می‌گوید اموال خود را به بورس بیاورید و سرمایه گذاری کنید در حالی که این کار باعث شد مردم به خاک سیاه بنشینند.
اگر قرار بود کاری انجام دهند که همان زمان دولت آقای روحانی انجام می دادند که نمونه آن رفع فیلتر بود اما انجام نشد.
——–

مصاحبه با آقای قاسم میرزایی نیکو عضو ستاد مرکزی مسعود پزشکیان

در آستانه برگزاری دور دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری خدمت مهندس قاسم میرزایی نیکو نماینده مردم فیروزکوه و دماوند در دوره دهم مجلس شورای اسلامی هستیم که نماینده ستاد آقای مسعود پزشکیان در این گفت‌وگو هستند. ابتدا نظر خود را درباره جمعیت حضرت خدیجه(س) بیان کنید.
آقای میرزایی نیکو: امروز با استاد وحید و فعالیت های مجموعه مردم نهاد جمعیت حضرت خدیجه(س) آشنا شدم که به نظرم یکی از کارهای ضروری که امروز کشور به آن محتاج است اینجا انجام می شود. 
معمولا سازمان های مردم نهاد، اهداف سودآوری و سیاسی را دنبال می کنند اما با وصفی که امروز شنیدم به نظر می‌رسد این مجموعه، به صورت خالصانه فعالیت می کند. حضرت خدیجه(س) به دنبال تقویت رسالت بودند و اگر پشتیبانی ایشان نبود مشخص نبود رسالت پیامبر اکرم(ص) چه می شد؟ لذا انتخاب این اسم بسیار بامسما است و می تواند سرمنشأ برکات بسیاری باشد. 

از آشنایی خود با آقای دکتر پزشکیان بفرمایید؟

آقای میرزایی نیکو: آشنایی من با آقای پزشکیان از مجلس بود. من از کسانی بودم که در دوران نایب رئیسی ایشان در مجلس به صورت تنگاتنگ با وی در ارتباط بودم و آشنایی بیشتری حاصل شد. آقای پزشکیان تصور می‌کرد می تواند بیش از نقش آفرینی در حوزه نمایندگی در حوزه های دیگری نیز نقش آفرینی کند از این رو وارد میدان انتخابات ریاست جمهوری شد. البته تصور این بود که وقتی صلاحیت وی برای نمایندگی مجلس رد می شود قطعا برای ریاست جمهوری هم رد خواهد شد اما این اتفاق نیفتاد. افراد دیگری بودند که ندای اصلاح طلبی سر می دادند اما پشت جبهه اصلاحات درنیامدند اما ایشان آمد و چندین بار جلسه گذاشت. او عضو هیچ حزب و جریانی نیست اما تعهدی به این مجموعه دارد. خودش نیز معتقد است که یک اصولگرای زیربنایی است اما کشور را نیازمند اصلاحات می‌داند. اصلاح طلبی را به عنوان یک حزب نمی بیند بلکه به عنوان یک فرایند می بیند از این رو وارد کار شد.

ویژگی‌های آقای دکتر پزشکیان را برای ما بیان کنید؟

آقای میرزایی نیکو: ویژگی های خاص آقای پزشکیان بود که مردم را پای کار آورد. جوانمردی، شجاعت و صداقت از ویژگی های او است. تعریف می کرد که منزل یکی از بستگان زندگی می کردم و روزی شخصی آمد و بیل خواست که به من گفتند به او بگویم بیل نداریم و من رفتم به او گفتم بیل دارند اما می گویند بگویم که نداریم.
به هر حال آقای پزشکیان، پزشکیانی است که در مجموعه ای بزرگ شده که با صداقت، راستی و درستی رشد یافته است و این نکته قابل توجهی است. برخی می گویند «مگر این هنر است که کسی بگوید دروغ نمی گوید؛ اینکه نان و آب نمی شود.» اما به نظر من این یک ارزش است. معتقدم بنا به نظر ائمه اگر تمام زشتی‌ها و پلیدی‌ها را در یک اتاق بگذارید، کلید در آن اتاق دروغ است. امروز برخی برای رسیدن به هر چیزی، نقشه‌های پلید بسیاری دارند.
آقای پزشکیان مردم را جمع می کند و کسی از دور او پراکنده نمی شود که به نظر من این یک تخصص است. روش و منش او باعث جلب همگان می شود. ایشان یک عهد و پیمانی با خود و خدای خودش دارد. نهج البلاغه و قرآن را به خوبی می شناسد و مطالعه کرده است و بدون درک از مطالب آن، سخنی نمی گوید. او با خطبه ها و نامه های حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) سال ها زندگی کرده است. همین مجموعه رفتارها بود که آقای پزشکیان را پزشکیان کرد. 

برنامه های ایشان چطور است. قطعا جناح رقیب روی این موضوع کار کرده است که آقای پزشکیان برنامه ندارد اما ایشان قانون برنامه پنجساله را گرفت و گفت هر دولتی که بیاید باید این را اجرا کند. شما خودتان مجلس بوده اید. هیچ دولتی نمی تواند خارج از چارچوب برنامه بدهد و ایشان هم همواره به این مسأله تأکید داشته است. شما انتقادها را چگونه ارزیابی می کنید و راهکار ایشان برای عملیاتی کردن برنامه ها چیست؟

آقای میرزایی نیکو: مجموعه سیاست‌های کلی نظام در کمیسیون ها و کمیته های مختلف تدوین می شود. به این صورت که متن اولیه به مجمع می آید و تبدیل به سیاست های کلی نظام و چشم انداز 20 ساله می‌شود و آن را به هیأت دولت می‌دهد و کمیسیون های مربوطه آن را کارشناسی می کنند و حاصل آن به مجلس می آید و در کمیسیون های تخصصی کار می شود و در نهایت به قانون برنامه تبدیل می شود. این برنامه نیازمند اجرا است و هیأت دولت است که می تواند برای آن برنامه ریزی کند. امروز مردم نان، مسکن و زندگی عادی می خواهند تا از مصیبت ها دور شوند. هیأت دولتی که می خواهد این را عملی کند باید برنامه را جلوی خود بگذارد.
موفق ترین برنامه، برنامه سوم بود که آقای ناطق نوری رئیس مجلس بود و آقای خاتمی هم رئیس جمهور بود. شعار آقای خاتمی اقتصادی نبود اما دیدید که چگونه توانست برنامه‌های اقتصادی را به خوبی اجرا کند. من با آقای پزشکیان درباره این موضوع نیز صحبت کرده ام. من نماینده آقای پزشکیان نیستم بلکه یکی از نمایندگان ادوار مجلس هستم که دوست دارم برای ایشان تبلیغ کنم و هیچ حُکمی هم ندارم.

اولویت مهم دولت آینده را چه می دانید؟

آقای میرزایی نیکو: مهم ترین رکنی که در کشور ما مغفول مانده، زیرساخت هایی شامل آب، برق، گاز، جاده، ریل و خطوط هوایی است. در کشور ما روی این مسائل کار شده است و حدود ۸۰ میلیارد دلار سالانه برای این زیرساخت ها نیاز داریم که رقم آن در طول برنامه پنجساله بسیار زیاد است. ما جاده و ریل داریم اما باز هم ببینید که وضعیت لوکوموتیوها چگونه است و چقدر طول می کشد تا به مقصد برسیم. از آنجایی که میزان عرضه و تقاضا در خطوط هوایی همخوانی ندارد، بلیط هواپیما به سختی پیدا می شود.
ما ۴ منبع درآمدی داریم که آقای پزشکیان درباره آن برنامه دارد. ۲۰ میلیارد پول نفت و میعانات، ۲۰ میلیارد منابع داخلی شامل اوراق، مالیات و مجموعه درآمدهای دیگر، ۲۰ میلیارد فاینانس، ۲۰ میلیارد هم نیاز به سرمایه گذاری داریم. کدام یک از این منابع تحقق پذیر است؟ ما باید در چرخه جهانی و منطقه ای حضور داشته باشیم. نفت زمانی به فروش می رود که چشمشان را ببندند در غیر این صورت ترامپ میزان آن را به ۲۰۰ هزار بشکه رساند. اگر امروز یک نفر بیاید و انگشت روی تحریم های اصلی بگذارد مشکلات زیادی ایجاد می شود.
آنها می گویند یک میلیون مسکن می سازم و یک میلیون شغل ایجاد می کنم اما نمی توانند، چرا که این درآمدها تحقق نمی‌یابد. ما نمی توانیم فاینانس بگیریم چون در FATF حضور نداریم. این سازوکار برای حضور ما در چرخه بانکداری دنیا لازم است تا تخطی هم صورت نگیرد. امروز تمام کشورها کار سیاسی و نهضتی می‌کنند اما عضو این هم هستند. ما به ۲۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی نیاز داریم که در ۳ سال اخیر صفر بوده است. 

آقای پزشکیان چه میزان برای تحقق این اهداف برنامه دارد؟

آقای میرزایی نیکو: آقای پزشکیان اراده دارد هدف خود را روی این ۵ محور بگذارد. اگر جاده، ریل و خطوط هوایی اصلاح شود کار درست می شود. جامعه هدف آقای پزشکیان دهک های پایین و فقرای جامعه است. او می خواهد همین کاری که جمعیت شما انجام می دهد را در کشور انجام دهد. این کارها البته سرمایه می‌خواهد. نمی خواهم اسمی از آقای جلیلی ببرم اما ایشان می گوید ۱۱ میلیارد دلار صیفی جات به روسیه صادر می کنیم در حالی که بیشترین میزان مصرف آنها ۱.۵ میلیارد دلار است.
در ۳ سال اخیر آنقدر چاپ اسکناس داشتیم که در سال های گذشته تا کنون نداشته ایم این نمی تواند ما را تبدیل به کشور یک منطقه کند. ما در حوزه نهضتی و نظامی و تسلیحاتی پیشرفت کرده ایم اما اینها نان و آب برای مردم نمی شود. کسی که دو جوان در خانه دارد که فارغ التحصیل دانشگاه هستند بیکار مانده اند. فیروزکوه یک سینما، باشگاه ورزشی یا کافه و هیچ چیزی برای تفریح ندارد که یک جوان بخواهد با خانواده یا دوستانش برود در نهایت اینگونه می شود که پناه به افیون ها و بزه ها می برد که باعث آسیب های مختلف اجتماعی می شود. 

وضعیت صادرات را چگونه می بینید؟

آقای میرزایی نیکو: نکته‌ای در حوزه صادرات باید بگویم این است که در همین یک سال و نیم گذشته چند بخشنامه صادرشده که با اصل صادرات مغایرت دارد. معتقدم باید برای صادرات کمتر از ۵۰۰ هزار دلار هیچ محدودیتی قرار ندهیم زیرا این صادر کننده بازهم می خواهد در ایران بماند و خود به خود این موضوع به کشور کمک می کند. صادرات تنها راه فعلی برای کنترل تورم است اما ما برای صادر کنندگان ترمز گذاشته ایم. استاد وحید می داند که چه گیرهایی در صادرات وجود دارد. در ۳ سال اخیر این مشکلات بیشتر هم شده است. شاخص‌های ۳ سال اخیر را با هم مقایسه کنیم، مشخص می‌شود که آیا مشکلات اقتصادی را توانسته‌اند حل کنند یا خیر؟
اگر آب و برق و گاز و جاده حمل و نقل خوب سازمان‌دهی شود، اشتغال افزایش می یابد و درجه تاب آوری را افزایش می دهد و به تکنولوژی خاص هم نیاز ندارد اما به سرمایه گذاری نیاز داریم. هیچ وقت آن سرمایه گذاری که دوبی و ترکیه فعالیت می‌کند با چنین شرایطی به ایران نمی آید. به شرطی می آید که امنیت اقتصادی داشته باشد. متاسفانه نتواسته‌ایم سرمایه‌گذار جذب کنیم.

https://hajiaghazadeh.com/?p=1683

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط